Ledenvergadering
Het nieuwe jaar begon op 8 november met de jaarlijkse ledenvergadering. Naast het bestuur waren hier 18 belangstellende leden aanwezig.
Lampionnenoptocht 31 januari 2013
Onder prima weersomstandigheden vond op de verjaardag van de Koningin, voor de laatste keer op deze dag, de lampionnenoptocht plaats. Met 46 kinderen werd er door het dorp gelopen waarbij vele straten werden aangedaan. Helaas was de start wat minder, onze geluidsinstallatie liet ons in de steek. Vandaar dat onze voorzitter bij de opening iets harder moest praten en we begonnen aan de tocht na het uitspreken van ”leve de koningin, hoera, hoera, hoera”.
Bij terugkomst in het dorpshuis stond de warme chocolademelk klaar en kregen de kinderen een zakje chips. Een goed begin van onze oranjefestiviteiten in 2013.
Laatste Koninginnendag
Begin week 17 werden de voorbereidingen getroffen om de opbouw van de tent en de inrichting daarvan soepel te laten verlopen. Materialen werden verzameld en voor transport gereed gemaakt. Dinsdag 23 april werd de tent opgezet en kon de volgende dag een grote groep vrijwilligers beginnen om het podium, de bar etc te maken . Alles was donderdagavond gereed en de toneelvereniging kon de generale repetitie opvoeren. Het zonnetje scheen uitbundig en we waren er helemaal klaar voor.
Voor het historische moment van de troonswisseling hebben alle kinderen op de basisschool op 24 april van de Oranjevereniging een pennenbakje ontvangen met de afbeeldingen van toekomstige Koning, Koningin en Prinses Beatrix. Annette heeft bij iedere klas een passend verhaaltje verteld, waarop leuke reacties kwamen van de kinderen.
Op vrijdag 26 april was ’s middags de opvoering van de Toneelvereniging voor bewoners van verpleeg en verzorgingstehuizen. Hiervoor was ondanks het slechte weer veel belangstelling. Er waren rond de 160 personen aanwezig. Er werd prima gespeeld en de toeschouwers konden het spel waarderen. Van de Oranjevereniging kregen ze koffie aangeboden en in de pauze waren er weer de bitterballen.
’s-Avonds werd het toneelstuk opnieuw opgevoerd, maar nu voor de inwoners van Wadenoijen en andere belangstellende. Ook nu zat de tent met 180 personen goed gevuld. In het openingswoord, van voorzitter Wilbert van Valburg, werden Truus Boudewijn en Albert van Dodewaard in het zonnetje gezet. Beide hadden deze dag een lintje ontvangen en zijn ook vrijwilligers bij de Oranje Vereniging Wadenoijen. Opnieuw werd er weer prima gespeeld en kon er in de zaal flink gelachen worden. Onder een groot applaus werden de toneelspelers bedankt. De avond werd afgesloten met een gezellig samenzijn in de tent.
Op zaterdag 27 april vond om 13.00 uur de optocht plaats. Gelukkig was het droog en probeerde het zonnetje er af en toe ook bij te zijn. Het was een prachtige optocht met schitterende wagens. Het viel op dat ook bij de jeugdwagens een flinke vooruitgang was te bespeuren. Klasse jongelui. Naar afloop was er onder leiding van Matthew een klein feestje. Om 17.00 uur moesten we de tent sluiten omdat we de voorbereidingen moesten treffen voor de playbackshow.
Vanaf 19.00 uur was het de beurt aan de kinderen die meededen aan de playbackshow. De commissie had een strak schema waardoor alles soepel verliep. De presentatie was dit jaar wederom in handen van Matthew die dit op een leuke manier deed. De ene act was nog mooier dan de andere en alles werd met de camera vastgelegd. Ook was er dit jaar de mogelijkheid om achter het podium op een TV mee te kijken wat er op het podium afspeelde. Voor de jury, drie juffen van de basisschool uit Wadenoijen, was het moeilijk om te kiezen wat de allerbeste act was. Uiteindelijk won de Ciske de Rat.
Na een korte pauze was het de beurt aan de volwassen. Ook hier waren er prachtige optredens te bewonderen en viel vooral de diversiteit op van de optredens. Het groot toegestroomde publiek kon het erg waarderen en opnieuw was het voor de jury niet makkelijk om een keuze te maken. De lions sliep tonight was de gelukkige winnaar. Naar afloop was er een geweldig feest onder leiding van DJ Matthew.
Op zondag 28 april vond de meerkamp plaats. In de vroege ochtend uurtjes heeft de meerkampcommissie m.b.v. vrijwilligers alles in gereedheid gebracht, zodat er op tijd begonnen kon worden. Gelukkig waren de weersomstandigheden prima. Diversen spellen kwamen aan bod, soms nadenken, dan weer slimheid of was snelheid van belang. Een nieuwe opzet die door de deelnemers erg werd gewaardeerd. Net als vorig jaar werd alles op een ludieke wijze aan elkaar gepraat door Esther. Aan het einde van de middag waren er tevreden gezichten en was er nog een kort optreden van Ruther. Daarna vond de prijsuitreiking plaats.
Op maandag 29 april was het tijd voor het kinderentertainment. Eerst werden de ballonnen opgelaten, de meeste ballonnen gingen richting Tiel. Daarna konden de kinderen genieten van Michael van Grinsven die de kinderen op een leuke manier vermaakten. Er werd gezongen, gelachen en gedanst. Aan het einde van de avond kregen de kinderen nog een zakje snoep en een pakje drinken.
Op dinsdag 30 april werd voor de laatste keer Koninginnendag gevierd. Vanaf 14.00 uur was er de gelegenheid via een groot scherm de kroning van Willen Alexander te bekijken. Er waren precies 40 personen aanwezig welke allemaal een oranje tompoes kregen en wat te drinken. Vanaf 16.00 uur kon het Oranjebal beginnen onder leiding van Disco 2000. Ook nu kregen alle aanwezigen een oranje tompoes aangeboden. Ondanks dat de belangstelling minder was dan andere jaren is het in een gezellige sfeer verlopen.
Woensdag 1 mei waren ’s-morgens weer vele vrijwilligers aanwezig om te zorgen dat alles werd opgeruimd. Rond de klok van 16.00 uur was het gehele terrein weer schoon en kon de familie Hol er weer over beschikken.
Zaterdag 4 mei verzamelden rond de klok van 19.15 uur de mensen die deelnamen aan de dodenherdenking en liepen richting de kerk. Hier werd een bijeenkomst gehouden die op een zeer respect volle manier is verlopen. Mooi was het dat een zoon van één van de overledenen aanwezig was. Naar de twee minuten stilte werden er bloemen bij de graven gelegd.
Het Oranjejaar 2013 hebben we afgesloten met een gezellige vrijwilligersavond op 29 juni. Als dank voor onze onmisbare vrijwilligers hebben we bij Truus en Anton genoten van een BBQ en een drankje.